Kaunis, Energinen ja Hyvinvoiva Elämä

Terveys ei ole sairauden poissaoloa. Se on positiivista elämän energiaa ja iloa. Se on työn tekemisen hurmaa ja aktiivista vapaa-aikaa läheisten kanssa. Se on riittävää liikuntaa, unta, ravintoa ja päivänvaloa. Se on ihon ja hiusten hyvinvointia.

Ainoa asia, mihin et voi vaikuttaa, on päivänvalo. Kaikkeen muuhun voit. Vaikka matka koostuu usein kivikoista ja kompastumisista, jo pienet muutokset johtavat suureen virtaan ja hyvinvoinnin kohentumiseen askel askeleelta. On aika aloittaa uusi jakso elämässä.

Liiku riittävästi, ulkona ja nautiskellen

Kaikki ovat tietoisia liikunnan merkityksestä. Tutkimusten mukaan jopa pieni parannus fyysisessä kunnossa voi merkittävästi parantaa terveyttä. Säännöllinen liikunta muun muassa parantaa ruoansulatusta, lisää verenkiertoa, stimuloi hermojärjestelmää, vähentää stressiä, lisää vastustuskykyä, lisää sukupuolihormonien tuotantoa, vähentää masennusta, levottomuutta, ärtyisyyttä ja mielialan vaihteluja, lisää endorfiinien tuotantoa sekä parantaa itsevarmuutta ja ryhtiä.

Usein käy niin, että siirrymme työpaikalta suoraan liikuntapisteeseen ja rehkimme salilla tai jumpassa tunnin. Liikumme aamuvarhaisesta yömyöhään sisätiloissa. Ulkoiletko joka päivä? Ulkoiletko luonnossa joka päivä? Jo pelkässä metsässä käyskentely voittaa mennen tullen urbaanin kaupunkijuoksun. Haistele, kuuntele ja maistele! Myös sateella.

Nuku riittävästi, hyvin ja rentoudu

Riittävän unen merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Huonolaatuinen tai liian lyhyt uni on riskitekijä monille sairauksille, kuten esimerkiksi aikuistyypin diabetekselle, masennukselle, verenpainetaudille ja keskivartalolihavuudelle. Jo 2 tai 3 peräkkäisen yön valvomisen tai yli 6 vrk osittaisen univajeen seurauksena elimistön kyky ylläpitää normaalia verensokerin tasoa heikkenee.

Säännöllinen unirytmi on tärkeää. Tuuleta huone kunnolla ja jos mahdollista käy iltakävelyllä haukkaamassa happea. Älä syö raskasta ateriaa juuri ennen nukkumaan menoa. Jos uni ei tule, voit kokeilla rentoutumiseen esimerkiksi magnesiumia ja B-vitamiinia.

Syö tasaisesti, tuoretta ja vihreää

Ruokavaliolla on suurin merkitys hyvinvointiin. Vaikka liikkuisit tuntikausia päivittäin, voi vääränlainen ruokavalio pilata liikunnan aikaansaamat hyödyt. Rytmitä ruokailut oikein. Syömällä tasaisin väliajoin saat energiaa tasaisesti koko päivän ja vältät makeanhimon. Nauti päivittäin marjoja. Suosi luomuhedelmiä ja syö ne kuorineen. Valitse erivärisiä kasviksia: oranssia, punaista, vihreää, keltaista. Saat vitamiineja, hivenaineita ja flavonoideja sekä kuituja – ja hyvän mielen.

Suosi vihreää. Vihreä ravinto puhdistaa, hoitaa, antaa elinvoimaa ja sisältää runsaasti myös muita terveellisiä aineita, kuten vitamiineja ja flavonoideja.  Mitä tummemman vihreä vihannes tai kasvi, sen parempi. Kaikki vihreä sisältää klorofylliä eli lehtivihreää. Lehtivihreä on ikiaikainen, elämälle välttämätön aine, jonka terveysvaikutukset ovat monipuoliset. Sen sanotaan puhdistavan elimistöä ja elvyttävän solujen uusiutumista. Se voi lisätä myös vastustuskykyä ja edistää tulehdusten paranemista. Sen on väitetty myös puhdistavan maksaa ja neutraloivan myrkkyjä.

Ota ravintolisiä kuuriluontoisesti. On hyvä nauttia vahva monivitamiinihivenainekapseli päivittäin. Kalattomina päivänä voi ottaa kalaöljyä ja D-vitamiinia on syötävä vähintään syyskuusta toukokuulle. C-vitamiini samoin kuin alfalipoiinihappo ovat superantioksidantteja kuten myös astaksantiini ja pyknogenolikin.

Helli ihoa ja hiuksia päivittäin

Riittävä uni ja terveellinen ruokavalio vaikuttavat myös ihon ja hiusten hyvinvointiin. Nukkuessamme iho elpyy, uudistuu ja kollageenin tuotanto vilkastuu. Iho ja hiukset saavat osan tarvitsemistaan vitamiineista, mineraaleista, rasvahapoista ja muista ravintoaineista suoraan ruoasta.

Valitettavasti tämä ei kuitenkaan riitä. Iho ja hiukset altistuvat päivittäin monelle rasitteelle, kuten auringolle, pesuaineille, sään vaihteluille sekä meikki- ja hiustuotteiden käytölle. Iho voi oireilla allergian, herkistymisen tai sairauden seurauksena. Perimäämme ihon ja hiusten laatuun emme voi vaikuttaa.

Säännöllinen hoito ja oikeanlaiset kosmetiikkatuotteet ovat avainasemassa heleän ja elinvoimaisen ihon ylläpitämisessä. Vältä auringossa oleskelua ja vahvojen pesuaineiden käyttöä. Suosi puhtaita ja yksinkertaisia tuotteita, jotka sisältävät vain ainesosia, joita ihosi tarvitsee. Seuraa ihosi hyvinvointia päivittäin ja valitse tuotteet ihosi tarpeesi mukaan.

Ole pitkäjänteinen! Aivan kuten liikuntaa, unirytmiä ja ruokavaliota parantaessa, voi myös sopivien ihonhoitotuotteiden ja hoitorutiinin löytäminen viedä aikaa. Kaiken lopputuloksena on kuitenkin kaunis, energinen ja hyvinvoiva elämä!

— Paula Heinonen

Paula Heinonen on diplomi-insinööri (mikrobiologia, biokemia ja teollisuustalous) ja tekniikan lisensiaatti (mikrobiologia, biotekniikka, elintarviketeknologia ja teollisoikeudet). Hän on kouluttautunut funktionaaliseen lääketieteeseen USA:ssa, Kanadassa ja Euroopassa. Hän on ollut useita vuosia Funktionaalisen Medisiinan seura ry:n hallituksen jäsen. Hän toimi tutkijana kansainvälisessä biotekniikka‐ ja ravitsemusalan yhtiössä useita vuosia ja sittemmin samassa yhtiössä teollisoikeuksien parissa ja vastasi tutkimuksen suojaamisesta mm. ravitsemuksen, geenitekniikan ja entsymologian sekä terveysvaikutteisen ravinnon alalla. Vuodesta 1997 hän on kouluttanut ja luennoinut kymmenille tuhansille ihmisille työhyvinvoinnista, ravitsemuksesta ja erilaisista terveysongelmista ympäri Suomea niin yrityksissä kuin yleisötilaisuuksissakin. Paula kouluttaa myös ravitsemuksen ammattilaisia (FLT Ravintovalmentaja®) ja funktionaalista lääketiedettä terveydenhuollon ammattilaisille sekä tekee Terveyden Avaimet -radio-ohjelmaa yhdessä muusikko Mikko Siltalan kanssa. Paula on kirjoittanut kolme terveystiedekirjaa.

www.paulaheinonen.fi
www.terveydentukipilarit.fi